A legjobb 10 téli immunerősítő


 A téli hónapokban gyakran nátha, torokfájás és köhögés keseríti meg mindennapjainkat. Ilyenkor immunrendszerünk segítségre szorul, mert aktivitása lecsökkent. Minél egészségesebb az immunrendszer, annál hatékonyabban védheti ki a kórokozók támadásait.

Immunrendszerünket komoly megterhelések érik folyamatosan. Gondoljuk csak az étkezési szokásokra, mozgásszegény életmódra, a környezetünket és szervezetünket folyamatosan érő kémiai anyagok egyre növekvő mennyiségére, valamint a stresszre. Ennek ellenére védekező képességünk bámulatos dolgokra képes: legyőzi a milliónyi kórokozót, amelyek naponta támadást indítanak egészségünk ellen, felismeri és hatástalanítja a szervezetünket ért vegyi hatásokat, a hibás sejteket megsemmisíti. Ahhoz, hogy megfelelően végezhesse munkáját, támogatnunk kell őt, különben az örökös, állandó küzdelemben kimerülhet.

 

Lássunk 10 immunerősítőt, amellyel megtámogathatjuk védekezőképességünket:
1. C-vitamin (vagy aszkorbinsav)

Szent Györgyi Albert, a C-vitamin feltalálója napi 1000 mg-ot szedett, s betegség ideje alatt az adagot 8-9000 milligrammra növelte. 93 évesen hunyt el. Kutatások szerint hosszabb távon napi 500 milligramm C-vitamin bevitele elegendő, szükség esetén időnként 1000-2000 milligrammra lehet növelni a mennyiségét. Viszont érdemes tudni a C-vitaminról, vízben oldódó vitamin, így a szervezet csak kis ideig tudja tárolni.

 

 

 2. D-vitamin

A magyar felnőtt lakosság 70 százaléka D-vitamin hiányos, az alacsony számú napsütéses órák száma miatt. A D-vitaminnak nemcsak a csontképzésben van szerepe, hanem hiánya összefüggésbe hozható légúti fertőzések és az influenza kialakulásával. Tévhit, hogy kizárólag a napfény hatásával juthat szervezetünk hozzá. Kiegyensúlyozott táplálkozással is magunkhoz vehetjük, tojás és tejtermék fogyasztásával, de érdemes télen más formában is pótolni. A D-vitamin a téli immunerősítés fontos támogatója, sokak szerint a C-vitamin mellett a legfontosabb immunerősítő, úgyhogy ha eddig nem volt a házipatika része, érdemes beszerezni.

 

3. Propolisz

A méhszurok, ismertebb nevén propolisz a méhek által gyűjtött ragacsos anyag, melyet a méhek a kaptár baktériumok és kórokozók elleni védelmére használnak fel. Főként a nyírfa és a nyárfa rügyeiről a gyantaszerű anyagot betakarítják, átalakítják, majd betömködik vele a kaptár réseit, repedéseit. A természetben fellelhető egyik legjobb antibiotikum, melynek nincsenek mellékhatásai. Kiemelkedő tulajdonsága, hogy a szervezet nem szokik hozzá, ezért folyamatosan használható! Körülbelül 200 féle anyag keveréke, legfontosabb alkotórészei a flavonoidok. További hatóanyagai: gyanta, balzsamok, viaszok, illóolajok, valamint virágpor, vitaminok (B1, B2, B6, C, E), ásványi anyagok (K, Na, Mg, Al, P, Si, Va, Co, S, N, Zn). Kiváló immunerősítő, antibiotikus és vírusölő hatása miatt a téli időszakban kiváltképpen hasznos. Immunerősítőként fogyasztható rendszeresen, esténként kb. 20 csepp. Betegségkor emelhető a napi adag 2-3×50 cseppre is.

 

4. Echinacea (Kasvirág, Bíbor kasvirág)

Kiváló természetes immunerősítő, másrészt gyulladáscsökkentő hatással bír. Nem kifejezetten egyes betegség ellen hat, hanem növeli az immunsejtek aktivitását, így valamennyi fertőzés leküzdésében segít. Hajtásából készített teáját meghűléses, felső légúti panaszok kezelésére ajánlanak. A legismertebb felhasználási formája az Echinacea csepp. Télen a légúti megbetegedések megelőzésére napi 3×20 cseppet javasolnak. Mivel gyógynövényről beszélünk, nem mindenkinek javasolt a fogyasztása. Szedése előtt alaposan járjunk utána, nem ellenjavallott-e számunkra. Például a parlagfűre vagy a százszorszépfélékre allergiásoknak, asztmásoknak, várandósoknak és szoptató anyáknak nem javasolt a fogyasztása.

 

5. Fokhagyma

A fokhagyma az egyik legismertebb csodaszer, nem csak az immunrendszer segítése miatt, hanem vírus-, gomba- és baktériumölő hatása is kiemelkedő. A fokhagyma több mint kétszázféle biológiailag aktív hatóanyagot, vagyis vitamint, ásványi anyagot, enzimet és aminosavat tartalmaz. A gerezdekben található kéntartalmú vegyületek adják a gyógyhatását és a jellegzetesen erős illatát. Megelőzésre recept: mézben elkeverni 1 gerezd összenyomott fokhagymát és friss citromlével meginni. Hátránya, hogy nagyon nehéz elfogyasztani az íze és erős illata miatt, de bevihetjük fokhagymacsepp formájában is.

 

6. Homoktövis

Nagyon jó immunerősítő, fogyasztása kifejezetten ajánlott meghűléses betegségek ellen, műtétek után vagy fertőző betegségek utáni gyógyuláskor. Rengeteg C-vitamint tartalmaz, ezért kiváló természetes téli gyógyszer. 100 g friss homoktövis kb. 450 mg C-vitamint tartalmaz, ez tízszerese a narancsénak. E-, F-, és béta-karotin tartalma is magas.  A népi gyógyászatban már régóta használják immunerősítőként, gyomorégésre, májvédőként, de a fogyásban is segít, mivel zsíroldó és anyagcsere fokozó hatása is van.

 

7. Csipkebogyó

Egyik leghatásosabb gyógynövényünk, kiemelkedő a C-vitamin-tartalma, gyulladáscsökkentő, vízhajtó hatású, ráadásul a zsírok felszívódását is csökkenti. Tízszer annyi C-vitamint tartalmaz, mint a citrom.

 

 

8. Grapefruit-magolaj

Íze markáns, erős, nem mindenki szereti. De hatása vitathatatlan, természetes méregtelenítő, immunrendszer-erősítő hatását már számos alkalommal igazolták. Antioxidáns, gomba- és vírusölő, sejtregeneráló, hatásos fül-, orr- és torokfertőzésekre. Nagy mennyiségben tartalmaz C és E vitamint, bioflavonoidokat. Reggel-este 20-20 cseppet érdemes teával bevenni belőle a megfázásos időszakban. Torokfájás esetén közvetlenül a torokba csepegtetve fejti ki legjobban a hatását.

 

9. Fekete retek

A fekete retek kiváló antioxidáns. Közismerten jó köhögés, rekedtség, megfázásos megbetegedések ellen, továbbá alkalmazzák felső légúti betegségek gyógyítására. Minél több mustárolaj található benne, annál jobb az íze és egyben gyógyereje is. Különösen gazdag C-vitaminban: 100 grammban 20-50 mg van, valamint jelentős B1, B2 vitamint, vasat, kalciumot, magnéziumot, foszfort és niacint tartalmaz.

 

10. Béres Csepp

Hatása ma is ugyanolyan meggyőző, mint nagyanyáink korában. 2000-ben hivatalosan is gyógyszerré nyilvánították. Támogatja a szervezet ellánállóképességét (pl. meghűléses megbetegedésekben, influenza idején).

A táplálkozás mellett legalább olyan fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékfogyasztás is. Lehetőleg vizet, ásványvizet, teát (zöld és fekete tea, bodza, csipkebogyó, hibiszkusz, kamilla, hársfa) igyunk. De napi 1 pohár vörösbor is jótékony hatású antioxidáns tartalma miatt. Immunerősítésben a reszelt gyömbér és méz kombinációja is hatékony és finom segítséget jelenthet.

Szólj hozzá!

hozzászólás

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.