A természet patikájából: a dió!


Ez a csonthéjas termésű gyümölcs igazi ajándék szervezetünknek. A dió sokszínű felhasználhatósága miatt már évszázadok óta nagy népszerűségnek örvend. Az egyik legjótékonyabb gyümölcs éghajlatunkon. A népi gyógyászatban a levelén kívül a fiatal fák kérgét, a termések zöld burkát, és a csonthéjon belül a diót elválasztó hártyát is felhasználják, a leveléhez hasonló gyógyító hatása miatt.

 

Miért olyan egészséges?
Koleszterinszint

A dió esszenciális, azaz az emberi szervezet számára nélkülözhetetlen, többszörösen telítetlen zsírsavakat tartalmaz. Csökkenthetjük vele a szervezet koleszterinszintjét, s a diónak fontos szerepe van a koleszterinszint normál szinten tartása mellett az érfalak rugalmasságának megőrzésében és a vérrögképződés megakadályozásában is. A dióbél fehérjetartalma nagyobb, mint a húsé, tojásé, így fogyókúrázóknak és sportolóknak is ajánlott a napi fogyasztása,

 

Vérnyomás

Rendszeres fogyasztásával nagyban hozzájárulhatunk ahhoz, hogy vérnyomásunkat egészséges szinten tartsuk. Napi 10-20 dkg dió elnassolásával gondoskodhatunk a szükséges omega-3 zsírsav beviteléről, így csökken a koszorúér-betegség, magas vérnyomás, stroke, vastagbél- és prosztatarák kialakulásának kockázata.

 

Cukorbetegség

A cukorbetegség megelőzésében is nagy szerepe van, mivel magas omega-3 tartalma javítja a szervezet inzulintermelését. Kutatások igazolták, hogy a diófogyasztás nőknél csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegséget is.

Antioxidáns

E-vitamin tartalmának köszönhetően immunrendszer erősítő, mely egy zsírban oldódó antioxidáns. Támogatja a szervezet nyálkahártyájának egészséges működését, mindemellett pedig segíti a szervezetet a telített zsírsavak elégetésében is. Ez a vitamin mindemellett a bőr, a haj és a körmök erősségét is szolgálja. A dió a zsírban oldódó vitaminok felszívódásának kiváló közeget biztosít. Rendszeres fogyasztása a rákellenes küzdelem egyik eleme, mivel a rák kialakulását akadályozó antioxidánsokat tartalmaz.

 

Várandósság

Kismamáknak folsav tartalma miatt is ajánlott a fogyasztása, bár úgy tartották régen, hogy a gyermek okosabb lesz, ha a leendő anyuka rendszeresen fogyaszt diót.

 

Ásványi anyagokban gazdag

Nagyon gazdag élelmi rostokban, vitaminokban és ásványi anyagokban, például: vas, magnézium, foszfor, mangán, réz, kálium, kalcium, cink és szelén is.

Viszonylag sok B6 vitamint tartalmaz, ami az idegrendszer kiegyensúlyozott működéséért felelős. A permenstruációs szindrómában szenvedő nőknek nagy segítséget nyújt a dió gyógyhatása. Gyermekgyógyászatban kifejezetten javasolt vérszegénység és sápadtság esetén. Segíti a csontnövekedést is. Vérzéscsillapító, serkenti az emésztést, ugyanakkor bélféregűző hatásáról is ismert. Nagyon hatékony gyomor- és bélhurut ellen. Magas energiatartalmának köszönhetően kimerültség esetén is gyorsan segít.

 

A dióolaj igazi kincs

A dióolaj erőteljes, markáns íze kiválóan ízesíti a salátákat, leveseket, mártásokat. De nem csak a konyhában érdemes használni! Kiválóan ápolja bőrünket, magas E-vitamintartalmának köszönhetően védi a bőrt a kiszáradástól. A kozmetikai iparban bőrbetegségek, pattanások, ekcéma, pikkelysömör lemosására, borogatására, és gyulladásgátlásra használják. Csökkenti a fejből korpásodását. Késlelteti a bőr öregedését, a ráncosodást. Olaja gyakori alapanyaga különböző gyógyszereknek, kozmetikai és masszázs termékeknek. A dióolaj használható sebes-, száraz-, normál- vagy zsíros bőrre egyaránt, mindegyikre jó.

 

 

Egy kifejlett, egészséges diófa akár 80-100 évig is elélhet. Évenként akár 30-40kg diót is hozhat. Mégis, sajnos a hétköznapokban kevés ember fogyaszt rendszeresen, tudatosan diót vagy dióolajat. Évente átlagosan fél kilónál kevesebb diót fogyasztunk, s ez nagyon kevés. Érdemes minden nap legalább 4-5 szemet elfogyasztani ebből a finom csemegéből, hiszen egészségünkre gyakorolt hatása vitathatatlan.


—————————————————————

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK:

—————————————————————
Mák – Nemcsak finom, egészséges is!
Az emberi test csodája I.
Mi az az antioxidáns?
Mi a baj a finomított cukorral?
Omega-3, omega-6 zsírsavak – A szív barátai
Mikrohullámú sütő – Valóban káros az egészségre?
Diéták fajtái
Atkins diéta, fogyókúra – Húst hússal?
A Candida diéta
Lúgosító diéta
Mediterrán diéta – Egészségesen finomat!
A Paleo-diétáról – Alapelvek egyszerűen
Az ételallergia
Elhízás? Pajzsmirigyprobléma is okozhatja!
A fejfájások típusai
Nagyanyáink receptjei megfázás ellen
10 meghökkentő tény az emberi testről!
Mit jelent a placebo hatás és mért működik?

 

Szólj hozzá!

hozzászólás

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.