Mi az az antioxidáns?


Bizonyára hallottad már ezt a kifejezést, hiszen az elmúlt 20 évben évről évre nő az antioxidánsokról szóló cikkek, tanulmányok száma. A akutatók nem véletlenül fordítanak ekkora figyelmet e témára, hiszen az idő előtti öregedést előidéző káros szabadgyökök tevékenységének lassítása az antioxidánsok feladata szervezetünkben.

vegetables-752153

Végletekig leegyszerűsítve az antioxidáns eltávolít a testből egy szabadgyököt, amely később valamilyen betegséget indított volna el. A szervezetben mind a szabadgyökök, mind az antioxidánsok megtalálhatóak. Ellenségek, s folyamatos küzdelemben állnak egymással. Szabadgyökök folyamatosan képződnek testünkben nem megfelelő életmód hatására, káros szokások miatt, nem megfelelő minőségű táplálkozás vagy nem elegendő pihenés miatt. Az ma már tény, hogy a szabad gyökök károsítják a géneket és aktivizálják a „rossz” géneket. De ugyanígy antioxidánsok is termelődnek szervezetünkben, melyek védelmezik és aktivizálják a jó géneket.

salad-791891Antioxidánsokat kívülről is magunkhoz vehetünk megfelelően összeválogatott étrenddel és táplálékkiegészítőkkel.  Azért is fontos gondoskodni életmódunkkal, étrendünkkel a szervezet ellenállóképességét segítő antioxidánsok kellő mennyiségű jelenlétéről, mert környezetünk hatásai folyamatosan ostromolják immunrendszerünket. A szmogos utcák, dohányfüst, gyógyszer és alkoholfogyasztás, az elektroszmog, a légszennyezés, a mérgező vegyszerekkel való érintkezés, de bizonyos mértékig még a fürdőszobai szerek is a szabadgyökök termelői, a rendszeres testmozgás és a gondosan összeválogatott táplálékok viszont az antioxidánsok seregét erősíti.

 

A legalapvetőbb antioxidánsok a következők:
  • C-vitamin, amely napi pótlásra szorul
  • A és E vitaminok, amelyek a szervezetben el tudnak raktározódni
  • Koenzim Q10
  • Szelén, amit a szervezet csak kis mennyiségben igényel. ( A szelén és az E-vitamin kölcsönösen erősítik egymás jótékony hatását, míg a szelén hatásait gátolja a kén, az ezüst és az arzén.) Antioxidáns hatását mutatja az immunrendszert erősítő tulajdonsága, illetve az, hogy a szelén jelenléte fokozza a kórokozók elleni védekezési folyamatokat.
  • Karotinoidok (a növények pigmentjei, s egyben zsírban oldódó vitaminok. Mivel zsírban oldódóak így nyersen csak 5-10%-ban, párolva 30-50%-ban, szívódnak fel s a legjobb felszívódás passzírozott, vagy püréként elkészített változatban érhető el kb. 70%.)
    • Likopin
    • Lutein
    • Béta-Karotin
  • Bioflavonoidok
  • Alfa-lipidsav

 

Az alábbi táblázatból kiderül, melyek az antioxidánsok legfontosabb forrásai:
Források
A-vitamin (béta karotin) pirospaprika, édesburgonya, sárgarépa, sütőtök, sárgadinnye, sárgabarack
C-vitamin  csipkebogyó, pirospaprika, narancs, ananász, eper, kivi, zöldségek, zöldpaprika, papaya, fekete ribizli
E-vitamin Búzacsíra, nyers növényi olajok, kemény héjú gyümölcsök
Q10 koenzim spenót, burgonya, lucerna, szója, édesburgonya
Szelén avokádó, lencse,  tejtermékek, teljes kiőrlésű gabonafélék, belsőségek (vese, máj), tengeri állatok húsa,
Likopin paradicsom, görögdinnye, sárgadinnye

 

A különböző antioxidánsok különböző típusú szabadgyökök ellen védenek a szervezet különböző részein. Az antioxidánsok nem önálló vegyületek. A vizsgálatok azt mutatják, hogy a különböző antioxidánsok kombinációja nagyobb védelmet nyújt, mint az egyes tápanyagok önmagukban.

 

A likopinról

tomatoes-1280859A likopin egy karotinoid festékanyag, amely a paradicsom, a piros paprika és a vérnarancs élénk színét adja. Az egyik legjelentősebb antioxidáns, mely legnagyobb mennyiségben a paradicsomban található meg. A nyersen fogyasztott paradicsomból nagyon kevés hasznosul belőle, ám a hőkezelt paradicsomtermékekből 2,5-szer több szívódik fel az ember szervezetébe, mivel a likopin nem hőérzékeny. Likopint nyerhet ki szervezetünk paradicsomléből, paradicsomsűrítménnyel készített ételekből, paradicsomlevesből és –szószokból. Más jelentősebb forrása a görögdinnye és a csipkebogyó, de ebből kevesebbet tud testünk hasznosítani, hiszen nyersen fogyasztjuk őket.

A likopin hatását szervezetünkre folyamatosan vizsgálják. Ma már tény, hogy sok krónikus betegség prevenciójában játszik szerepet, mint például a szívbetegségek és az időskori vakság megelőzése. Segít csökkenteni a látható öregedés jeleit, a bőr ráncosodását is.

 

Az antioxidánsokat befolyásoló egyéb tényezők

Az antioxidánsok vizsgálatakor az étrend sem hagyható figyelmen kívül, mert például a vörös húsok nagyon sok szabadgyököt termelnek. Az egyes egyének emésztési képessége szintén befolyással van a szervezetünkben jelenlévő szabadgyökök mennyiségére.

Számos betegség kialakulásában a szabadgyökös folyamatok jelenléte figyelhető meg. Az orvostudomány elsősorban az öregedési folyamatokat, a bőr idő előtti öregedését, az időskori szenilitást, a szív- és érrendszeri betegségeket, daganatos megbetegedéseket, szem-, ízületi- és idegrendszeri elváltozásokat említi meg, de más megfigyelések alapján bizonyos fokig az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór kialakulására is befolyással lehet.

Mivel az antioxidánsok elsősorban a növényi táplálékokban találhatók meg,  a kiegyensúlyozott táplálkozásban naponta mintegy 400-600 gramm zöldségnek és gyümölcsnek kell szerepelnie. Egészséges egyén esetén javasolható a magas flavonoidtartalma miatt, max. napi 1-2dl  jó minőségű vörösbor is.

Ma már a táplálékkiegészítés könnyen megoldható, ezért amikor úgy érzed, nem fogyasztottál kellő mennyiségű minőségi zöldséget, melyre szüksége volna szervezetednek, érdemes Q10 kapszulával vagy fél liternyi frissen préselt gyümölcslével pótolni. Így egyensúlyban tarthatod a szervezeted, s megőrizheted egészséged.

 

—————————————————————

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK:

Az emberi test csodája I.
Mi a baj a finomított cukorral?
A test feltérképezési eljárásai
Mikrohullámú sütő – Valóban káros az egészségre?
Diéták fajtái
Atkins diéta, fogyókúra – Húst hússal?
A Candida diéta
Juharszirup diéta – Látványos fogyókúra vagy veszélyes sztárallűr?
Lúgosító diéta
Mediterrán diéta – Egészségesen finomat!
A Paleo-diétáról – Alapelvek egyszerűen
Az ételallergia
Elhízás? Pajzsmirigyprobléma is okozhatja!
Az izmokból eredő tenziós (feszítő) fejfájás
A cluster fejfájás
Omega-3, omega-6 zsírsavak – A szív barátai
Nagyanyáink receptjei megfázás ellen
10 meghökkentő tény az emberi testről!
Mit jelent a placebo hatás és mért működik?

Szólj hozzá!

hozzászólás

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.