Mák – Nemcsak finom, egészséges is!


A magyar konyhában előszeretettel használjuk a mákot. Mákos guba, mákos tészta, mákos péksütemények, és természetesen a mákos bejgli karácsonykor – csak néhány a felhasználási módok közül. Mégis, talán kevesen tudják mennyire jótékony hatású gyógynövényről van szó. Apró magvainak nagyon magas a tápértéke: kiváló fehérjeforrások, illetve gazdag ásványi anyag és élelmi rost források is.

 

Értékes tápanyagforrás

A történelem során már a rómaiak és görögök is ismerték fájdalomcsillapító és bódító hatását. Vitamin- és ásványi anyag tartalma is méltón említendő, hiszen vasban, B1, B2, B6 és E-vitaminban, káliumban, kalciumban, foszforban, magnéziumban, aminosavakban és zsírsavakban gazdag.

 

A mák élettani hatásai

Olajnövényként világszerte termesztik. Közismert tény, hogy az öregedési folyamatokat lassítja, segít a fiatalos erőnlétet megőrizni. Frontváltozáskor szinte teljesen megszünteti a lábban keletkező görcsöt, s a sebek gyógyulását is áldásosan támogatja.

A mákból számos gyógyszer készül, valamint ebből nyerik a morfint s a kodeint, melyek fájdalomcsillapítók. A mákot ópium előállítására is használják, néhány országban – például Indiában vagy Iránban – legálisan.

 

A mák tartalmú ételeket műtét után fájdalomcsillapítóként, erős hányás után a belek nyugtatására lehet használni. Vérszegénység és hasmenés ellen is jól alkalmazható, s segíti a magas vérnyomás normalizálását. Megfelelő zsírsavösszetételének köszönhetően megelőzheti az embólia vagy trombózis kialakulását. Magas koleszterinszint esetén is kifejezetten ajánlott fogyasztani, mert képes normalizálni azt, miközben fokozza a szervezet védekező mechanizmusát.

Kiváló kalciumforrás és foszforforrás, így a csontritkulás megelőzésére és visszafordítására is alkalmas. Hatását az öregedési folyamatok lelassításában fejti ki: megállítja a csontszövetek leépülését és elkezdi újra építeni.

 

A mákolaj

Rendszeres fogyasztása javasolt akár olaj, akár mag formájában. Olaja kiváló hatással van az idegek nyugodt működésére, s ezzel egyidőben növeli a szellemi teljesítőképességet.

Lisztjét gluténallergiások is bátran fogyaszthatják, mivel gluténmentes.

 

A mákolaj  magas foszfortartalma segíti a kalcium felszívódásának hatékonyságát. A pihentető alvásban is segít, nyugtató hatásának köszönhetően. A latin nevében szereplő „somniferum” szó „álmot hozó”-t jelent. Bőrre kenve puha és táplált lesz bőrünk.

 

Mint a legtöbb egészséges táplálék, nem azonnal, hanem hosszabb távon (2-3 hónap) fejti ki gyógyító hatását. Ezért érdemes odafigyelni rendszeres beiktatására étrendünkbe. Tanácsos legalább hetente 3 alkalommal mákos ételt fogyasztani, vagy rendszeresen használni hidegen sajtolt mákolajat.

 

—————————————————————

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK:

—————————————————————

Az emberi test csodája I.
Mi az az antioxidáns?
Mi a baj a finomított cukorral?
Omega-3, omega-6 zsírsavak – A szív barátai
Mikrohullámú sütő – Valóban káros az egészségre?
Atkins diéta, fogyókúra – Húst hússal?
A Candida diéta
Juharszirup diéta – Látványos fogyókúra vagy veszélyes sztárallűr?
Lúgosító diéta
Mediterrán diéta – Egészségesen finomat!
A Paleo-diétáról – Alapelvek egyszerűen
Az ételallergia
Elhízás? Pajzsmirigyprobléma is okozhatja!
A fejfájások típusai
Nagyanyáink receptjei megfázás ellen
10 meghökkentő tény az emberi testről!
Mit jelent a placebo hatás és mért működik?

 

Szólj hozzá!

hozzászólás

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.