Omega-3, omega-6 zsírsavak – A szív barátai


Ki ne hallott volna már arról, hogy az Omega3 zsírsav mennyire jót tesz az egészségnek? A szervezetünkre gyakorolt kedvező hatásait széles körben publikálják. Megfigyelték ugyanis, hogy a grönlandi eszkimóknál vagy a japán halászoknál sokkal kisebb a szív- és érrendszeri betegségek előfordulása. Étrendjükből egyértelműen kimutatható a magas omega-3 zsírsav fogyasztás jótékony hatása.

Az omega zsírsavak közé tartoznak az omega-3 (vagy más néven ALA, alfa-linolénsav), az omega-6 (linolsav) és az omega-9 (oktadecénsav, olajsav) zsírsavak.

makkegeszseg-omega3-hal

Az omega-3 jótékony hatása szervezetünkre vitathatatlan.

Az omega-3 és omega-6 esszenciális, nélkülözhetetlen, többszörösen telítetlen zsírsavak, melyeket a szervezetünk nem képes előállítani. Kiegyensúlyozott táplálkozással és odafigyeléssel biztosíthatnánk a szükséges mennyiséget szervezetünk számára. Mégis, rengeteg omega 6-ot fogyasztunk, omega 3-at viszont alig. A kutatók meghatározták, hogy az omega-3 és az omega-6 zsírsavak ideális aránya az étkezésünkben 1:3 vagy 1:5 lenne, de az általános az 1:10, sőt az 1:30 arány. Az arány eltolódásának oka a növényi margarinok térhódítása és a nagyipari napraforgó valamint repceolaj gyártás. Az omega-9 zsírsavat a szervezet előállítja omega-3 és omega-6 zsírsavból, így annak beviteléről külön nem kell gondoskodnunk.

A felborult egyensúly krónikus betegségekhez vezethet. Ilyen például az ízületi gyulladás, rák, szívbetegségek, gyulladásos bélbetegségek, psoriasis, depresszió és egyéb mentális rendellenességek, Alzheimer kór, immunbetegségek, asztma, allergia, pajzsmirigy betegségek.

 

Mi a szerepük szervezetünkben?

Az omega-3 és omega-6 zsírsavak közös tulajdonsága, hogy csökkentik a szívinfarktus veszélyét és segítenek a szívritmuszavar kialakulásának megelőzésében. Segítik az immunrendszert, gyulladáscsökkentő hatásuk van, csökkentik a kóros véralvadást. Támogatják a vérnyomás és a koleszterinszint normalizálását, az érelmeszesedés kialakulásának kockázatát csökkentik. Az omega-3 zsírsav az emberi agy magzati és a csecsemőkori fejlődésében is létfontosságú, az éleslátás kialakulását és a szellemi fejlődést támogatja. Gyermekek esetében a megfelelő omega-3-bevitel javítja a koncentrációs képességet és a feladatok megoldására való készségeket.

 

Miben található az omega-3 és omega-6 zsírsav?
makkegeszseg-lenmag-omega3

A lenmag és a hidegesn sajtolt lenmagolaj nagyon jó omega-3 forrás.

Omega-3

  • A tengeri halak jól hasznosuló omega-3 zsírsavat tartalmaznak, például a makréla, lazac, hering, tonhal, hekk, szardínia, tőkehal. Omega-3-at a magyar vizekben élő halak közül a busa tartalmaz. A halak omega-3 zsírsav-tartalma függ az évszaktól, és hogy a hal a tengerből vagy haltenyészetből származik-e.
  • Tengeri algák és moszatok is nagyon jól hasznosuló omega-3-at tartalmaznak.
  • Növényi olajokban (olíva-, szója-, lenmag-, kendermag-, repceolaj), dióban, mogyoróban, leveles zöldségekben, hüvelyesekben is megtalálható.
  • Állati eredetű forrásokból, húsból vagy tojássárgájából nyerhető.
  • Újonnan felfedezett omega-3 zsírsav forrás a krill olaj.

Fontos szerepét és jótékony hatását felismerve egyre több készítmény tartalmazza, például a halolaj kapszulák. A vegetáriusok fogyaszthatnak algaalapú készítményeket.

makkegeszseg-omega3-etrendkiegeszito

A tengeri halak so omega-3 zsírsavat tartalmaznak, például a makréla, lazac, hering, tonhal, hekk, szardínia, tőkehal.

 

Omega-6

Az omega-6 zsírsavak növényekben, valamint magolajokban (lenmag, napraforgó-, szója- és kukoricaolaj), olajos magvakban (dió, mogyoró) találhatók meg, így ezekből nem szenvedünk hiányt.

 

Javasolt mennyiség

A javasolt omega-3 zsírs   avmennyiség a gyermekek számára naponta 300 – 1300 mg, felnőttek számára 1300 – 2000 mg.

 

Nekünk, tenger nélküli országoknak, ahol a halfogyasztás jóval a javasolt mennyiség alatti, az Omega-3 zsírsav bevitelére tudatosan figyelnünk kell! Együnk rendszeresen halat! Heti két alkalommal javasolt, ebből az egyiknek halolajban dúsnak kell lennie. Vagy aki nem szereti a halat, fogyasszon egyéb omega-3-at tartalmazó ételt vagy legalább étrend-kiegészítőt.

 

 

—————————————————————

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK:

—————————————————————

Az emberi test csodája I.
Mi az az antioxidáns?
Mi a baj a finomított cukorral?
A test feltérképezési eljárásai
Mikrohullámú sütő – Valóban káros az egészségre?
Diéták fajtái
Atkins diéta, fogyókúra – Húst hússal?
A Candida diéta
Juharszirup diéta – Látványos fogyókúra vagy veszélyes sztárallűr?
Lúgosító diéta
Mediterrán diéta – Egészségesen finomat!
A Paleo-diétáról – Alapelvek egyszerűen
Az ételallergia
Elhízás? Pajzsmirigyprobléma is okozhatja!
A fejfájások típusai
Az izmokból eredő tenziós (feszítő) fejfájás
10 meghökkentő tény az emberi testről!
Mit jelent a placebo hatás és mért működik?

Szólj hozzá!

hozzászólás

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.