A Paleo-diétáról – Alapelvek egyszerűen


Világszerte és hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend a paleolit étrend. Megalkotói és követői az ősember étrendjét tartják követendő példának. Ennek a diétának tehát a lényege a visszatérés a kőkorszaki étkezési szokásokhoz, azaz nincsenek cukor-, tej- és liszttartalmú ételek, hüvelyesek, viszont van sok zöldség, gyümölcsök, magvak, tojás, hús, hal és állati eredetű zsiradék.

 

Gyűjtögető – vadászó – halászó étrend napjainkban?

A paleolit-diéta egy egyszerű étrend, mert bizonyos termékcsoportok fogyasztását egy az egyben ki kell iktatni életünkből. A legfőbb szempont, hogy őseink mit ettek anno. A gabonafélék és a tejtermékek csupán az utóbbi öt-tízezer évben váltak az ember táplálékává, miközben az emberi genom több mint 2,5 millió éve nem változott semmit. Tehát genetikailag a gyűjtögető, vadászó, halászó életmódra vagyunk beállítva, s ezekre az újabb élelmiszerekre nem történt még meg a genetikai alkalmazkodásunk.

 

Mi a gond a túlságosan feldolgozott termékekkel?

Túl nagy terhelést jelentenek szervezetünknek, s ez az egyik fő oka a civilizációs betegségeknek. A feldolgozott élelmiszerek egyrészt jóval kényelmesebbé tették életünket, másrészt viszont megváltoztatták táplálkozási szokásainkat. A hasznos tápanyag az ételeinkben lecsökkent, ugyanakkor többet eszünk az ülő életmódnak köszönhetően. Ez a probléma időközben világméretűvé vált.

Tonhal brokkolival – egy tökéletes paleo ebéd.

Civilizációs betegségek elterjedése

A világon széles körben elterjedt betegségeket a modern életmód hozta magával. Az őskori ember számára – de még a ma élő természeti népek számára is – ismeretlen egy sor betegség, melynek statisztikája manapság drasztikusan megemelkedett számokat mutat. Ilyenek például:

  • cukorbetegség
  • szív és érrendszeri megbetegedések
  • csontritkulás
  • ízületi bántalmak
  • magas vérnyomás
  • rák
  • laktózérzékenység
  • gluténérzékenység
  • depresszió
  • túlsúlyosság
  • alultápláltság
  • autoimmun betegségek
  • allergiák
  • sclerosis multiplex

A paleo diéta középpontjában a hagyományos, természetes, ipari feldolgozás nélküli élelmiszerek állnak. Segítségével csökken a fent említett betegségek kockázata, s ezt a diéta követői az étrend legnagyobb eredményének vallják.  Az iparilag feldolgozott termékek felesleges, üres kalóriákat juttatnak szervezetünkbe. Energia-háztartásunk helyreállítása érdekében olyan tápanyagokat érdemes fogyasztani, melyekre szükségünk van. A paleo diéta hívei szerint a gabona és tejtermékek nem megfelelőek testünk számára, ezért olyan gyakori a tejcukor-érzékenység és a gluténallergia. A gabona és a hüvelyesek lektineket, s más vegyületeket tartalmaznak, melyek károsítják a bélbolyhok működését. Ez gyulladáshoz és autoimmun reakciókhoz vezethet. A laktóz és a tejben található kazein fehérje is hasonló problémákat válthat ki, így alakulhat ki tejallergia vagy laktózérzékenység.

 

Mi volt az ősember tányérján?

A paleo diéta ideje alatt fogyaszthatunk sovány húsokat, halakat, gyümölcsöket, zöldségeket. A sovány fehérjék segítik az izomépítést B-vitamin és cink tartalmukkal. A gyümölcscukor jól hasznosuló energiaforrás, s a gyümölcsök vitamin- és antioxidáns-tartalma erősítik a szervezet ellenállóképességét. A diéta során gyümölcsökből vagy magokból készült olajokat kell használni, például olívaolaj, avokádóolaj, kókuszolaj, mandulaolaj, mogyoróolaj stb.  A vadhús áll a legközelebb az ősember étrendjéhez, ez helyettesíthető a fűvel táplált állatok húsával. A fűvel való tápláltságnak a  húsban lévő omega-3 és omega-6 zsírsavak megfelelő aránya miatt van jelentősége. Fogyaszthatóak az állati zsírok is.

A diéta során is lehet enni nem keményítőtartalmú zöldségeket, friss gyümölcsöket, halakat. Az ősember a közvetlen közelében élő állatok húsát fogyasztotta, így arra kell törekednünk, hogy az adott éghajlatra jellemző állatokat részesítsük előnyben. A tejtermékek közül csak a félkemény, kemény sajtok fogyaszthatóak.

 

Mit hagyjunk el az étkezésekből?

A paleo diétából ki kell iktatnunk a következő élelmiszercsoportokat:

  • gabonafélék (búza, rozs, árpa, zab és a belőlük készült liszt)
  • kenyér
  • tésztafélék
  • feldolgozott hústermékek
  • cukor
  • tejtermékek
  • mesterséges adalékanyagok
  • hüvelyesek
  • mesterséges zsiradékok (pl. napraforgóolaj)
  • reggeli gabonapelyhek
  • rizs
  • energiaitalok
  • fehérjepótlók
  • fagyasztott termékek
  • krumpli, kukorica, szója
  • bab, borsó, lencse, földimogyoró
  • tejtermékek (tej, kefír, joghurt, lágy sajtok, túró, tejföl, tejszín)

 

A túlságosan feldolgozott, szép csomagolású termékek helyett válaszd a natúr, tápanyagokban és vitaminokban bővelkedő alapanyagokat, így egészséged egyensúlya hamar helyreáll. Ez a diéta hosszabb távon is követhető, de érdemes az optimális súly és energiaszint elérését követően növelni a természetes szénhidrátok mennyiségét.

FONTOS! Várandós kismamák, szoptatós anyukák, valamint daganatos és emésztőrendszeri megbetegedésben szenvedőknek ellenjavallt! Beszélj háziorvosoddal, mielőtt elkezdenéd!

 

—————————————————————

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK:

—————————————————————

Az emberi test csodája I.
Mi az az antioxidáns?
Mi a baj a finomított cukorral?
Omega-3, omega-6 zsírsavak – A szív barátai
A test feltérképezési eljárásai
Mikrohullámú sütő – Valóban káros az egészségre?
Diéták fajtái
Atkins diéta, fogyókúra – Húst hússal?
A Candida diéta
Juharszirup diéta – Látványos fogyókúra vagy veszélyes sztárallűr?
Lúgosító diéta
Mediterrán diéta – Egészségesen finomat!
Az ételallergia
Elhízás? Pajzsmirigyprobléma is okozhatja!
A fejfájások típusai
Az izmokból eredő tenziós (feszítő) fejfájás
10 meghökkentő tény az emberi testről!
Mit jelent a placebo hatás és mért működik?

Szólj hozzá!

hozzászólás

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.