A Pritikin-diéta (4 hét alatt akár 8 kiló fogyás)


Egy chicagói orvos, Dr. Jordan Pritikin az 50-es években új étrendet dolgozott ki, mivel ő is koleszterinproblémákkal és túlsúllyal küzdött. Lényege a magas szénhidrát bevitel és az alacsony zsírfogyasztás. A diéta nagyon hamar sikeres lett, s diadalútja azóta is töretlen. Főként azok körében népszerű, akiknél a túlsúly már a koleszterinszintjük emelkedésében is megmutatkozik.

 

Hogyan működik a Pritikin-diéta?

A tézise alapján a szervezet azért raktározza el a zsírokat, hogy energiaforrásait megőrizze. Ha ezt csökkentjük, s ugyanakkor megnöveljük egyes szénhidrátok és rostok bevitelét, súlyunk is csökkenhet. Így elsősorban a teljes kiőrlésű gabonák és rostok állnak a diéta középpontjában. Előírt fogyasztható adagok vannak a diéta során minden élelmiszercsoportból. A Pritikin-diéta egészségmegőrző, szívbarát, magas szénhidrát-, alacsony zsírtartalom és mérsékelt testmozgás jellemzi. Hosszú távon is eredményes, csökkenti a koleszterinszintet és a túlsúlyt, miközben az energiaszint nem csökken.

 

A kalóriáknak kevesebb, mint 10 százaléka származhat csak zsírokból, mely így kíméli az ereket. Egy átlagember napi zsírfogyasztása 130 gramm körüli, mely elég magas. Az egészségesen étkező ember zsírfogyasztása nem haladhatja meg energia-bevitelének 30%-át, mely 2400 kalóriás étrend esetén 60-80 gramm zsiradékot jelent. Amennyiben a fogyás a cél, még ezt a mennyiséget is csökkenteni kell. A Pritikin-diéta 10 százalékos zsírfogyasztása napi 15-20 gramm zsírbevitelt engedélyez. Ez körülbelül 1 evőkanál olívaolajnak és 1 kiskanál növényi margarinnak felel meg.

 

Fogyaszthatunk teljes kiőrlésű kenyereket, péksüteményeket.

Mit ehetünk?
  • Zöldség-gyümölcs
  • gombafélék
  • burgonya
  • hüvelyesek
  • teljes kiőrlésű lisztből készült pékáruk
  • zsírszegény tejtermékek
  • fűszernövények
  • nem sózott dió és magvak
  • tojásfehérje (hetente maximum 7 db)
  • napi egy kávé;  tea, szénsavmentes ásványvíz, gyümölcslevek korlátlanul
  • halak, sovány húsok

Húsok közül a szárnyasokat heti egy-két alkalommal fogyaszthatjuk, míg halat ehetünk minden nap.) A Pritikin-diéta a vegetáriánusok számára is remek választás, hiszen nem kötelező a húsfogyasztás, kiegészíthető zöldségekkel, gyümölcsökkel és szója alapú készítményekkel.

 

Amit nem ehetünk

Tilos fogyasztani a következőket:

  • állati zsírokat
  • feldolgozott húsokat
  • tojássárgáját
  • sós nassolnivalókat
  • tortákat, süteményeket
  • sült ételeket
  • 1,5%-nál magasabb zsírtartalmú tejtermékek, sajtok
  • csokoládé
  • kakaóvaj
  • sütőmargargarin
  • egyéb magas kalóriatartalmú élelmiszereket.

 

Nem ajánlott:

  • telítetlen olaj
  • finomított cukrok
  • magas nátriumtartalmú fűszerek
  • mesterséges édesítőszerek
  • Ha mindenképpen használjuk őket, a Pritikin-terv meghatározza, hogyan.

 

Fogyassz minél több zöldséget!

Így állítsd össze a menüdet!

Fogyassz naponta 3-5-ször teljes gabonafélét (árpa, barna rizs, zab), keményítőben gazdag zöldségféléket, gesztenyét és babféléket.

Naponta 3-5-ször egyél nyers vagy párolt zöldséget, napi 2 alkalommal pedig gyümölcsöt.

Két étkezéshez válassz kalciumban gazdag ételt, például 1 bögre 1,5 százalékos tejet vagy zsírszegény joghurtot, túrót.

 

A sport is hozzátartozik

A Pritikin-diéta napi 45 perc könnyű mozgást ír elő. Ez nem meglepő, hiszen ez egy egészségmegőrző, szívbarát fogyókúra. Ha nem rajongunk az aktív sportokért akár sétálhatunk is.

 

A Pritikin-diéta hatása

A diéta előnye: A legújabb kutatások szerint a zsírszegény étrend hosszú távon csökkentheti a nőgyógyászati daganatos megbetegedések kialakulásának kockázatát. Szakemberek tanácsa szerint a változó korban lévő nőknek sokkal több zöldséget, gyümölcsöt és jóval kevesebb zsírdús ételt kellene fogyasztaniuk. A diéta további pozitív hatása, hogy a gazdag rostbevitel miatt nem érezzük magunkat éhesnek. A diéta lemondásokkal jár, de ha e mellett döntünk, az egészséges életmód mellett tesszük le voksunkat. Csökkenti a vércukorszintet, a koleszterinszintet és ezáltal a szív és érrendszeri megbetegedések megelőzésében is segít. Már egy-két hét után észrevehetőek az eredmények.

 

A diéta hátránya: Táplálkozás-szakértők szerint a Pritikin-diétánál A- és E- vitamin-, valamint vas- és folsavhiány alakulhat ki, mert a csökkentett mennyiségű zsírbevitel miatt nehezebben szívódnak fel a szervezetünkben ezek az anyagok. Ráadásul az alacsony zsiradéktartalom miatt az ételek szárazabbnak, kevésbé ízletesnek tűnhetnek. A legnagyobb kockázat, hogy a diéta nagyon szigorú, így azok, akik eleinte leadnak néhány kilót, kitartás nélkül azt vissza is fogják hízni, és beindul az úgynevezett jojó-effektus, valamint az egészségügyi problémák is visszatérhetnek.

 

Mint minden diétánál, ennél is érdemes egy orvossal konzultálni az elkezdése előtt, mivel a Pritikin az egyéni körülményeken alapul. Növésben lévő gyermekeknek, tinédzsereknek, kismamáknak és egészségügyi problémákkal küzdőknek nem ajánlott, mivel ez egy szigorú diéta.

 

Képek forrása: pixabay

—————————————————————

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK:

—————————————————————

A legjobb 10 téli immunerősítő
A természet patikájából: a dió!
Mák – Nemcsak finom, egészséges is!
Mi az az antioxidáns?
Mi a baj a finomított cukorral?
Omega-3, omega-6 zsírsavak – A szív barátai
Mikrohullámú sütő – Valóban káros az egészségre?
Diéták fajtái
Az ételallergia
Elhízás? Pajzsmirigyprobléma is okozhatja!
A fejfájások típusai
Nagyanyáink receptjei megfázás ellen
10 meghökkentő tény az emberi testről!
Mit jelent a placebo hatás és mért működik?
Ezért érdemes Lapacho teát inni!

Szólj hozzá!

hozzászólás

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.