Atkins diéta, fogyókúra – Húst hússal?


Hogyan működik az Atkins diéta? Mitől olyan népszerű?

Az Atkins diéta az egyik legvitatottabb fogyókúra manapság. Tiltja a kenyér, a rizs, a burgonya, a tésztafélék bevitelét, viszont korlátlan mennyiségben enged virslit, szalonnát, sajtot, tejszínt, tojást és  halat.
atikins-dieta-csirke-makkegeszseg

Csirkehús zöldséggel – Ez megfelel az Atkins diéta által javasolt étrendnek.

 

Sokan ennek a módszernek köszönhetik ideális alakjuk visszanyerését. Ez a fogyókúratípus vonzó lehet, hiszen önsanyargatás, éhezés nélkül szabadulhatunk meg felesleges kilóinktól. Lényege, hogy a napi energiaszükséglet többségét fehérjékből nyerjük, s a szénhidrátok mennyiségét minimálisra csökkentjük. Az Atkins diéta során az elfogyasztott napi energia optimális megoszlása 44-45% zsír, 40% protein és 15-20% szénhidrát. Célja, hogy beindítsuk a zsírégetést, s a szervezetünk néhány nap után ráálljon arra, hogy a zsírkészletünket használja energiaforrásként. Fehérje gazdag diétának is nevezik, azonban veszélyei is vannak.

 

Elterjedt fogyókúra, mivel látványos eredményeket lehet vele elérni. Eleinte akár napi fél kilót is ledobhatunk magunkról. A 4 szakaszból álló diéta végén is csekély a magunkhoz vehető szénhidrát mennyisége. Az Atkins diéta teljes életmódváltást igényel, s célja a fogyás mellett egy hosszan tartó egészséges életmód megalapozása. Hangúlyozandó, hogy a rendszeres testmozgás elengedhetetlen a megfelelő testsúly fenntartásához.

 

Az Atkins diétának 4 szakasza van:
1. Bevezetési szakasz:

Ez a szakasz két hétig tart (tarthat tovább is), amikor a fogyás látványosan megindul. Napi 20 g szénhidrát fogyasztása engedélyezett, emellett bőséges lehet a zsír- és a fehérjebevitel. A fogyás mértéke heti 2-2,5 kiló.

Javasolt ételek: baromfi, hal, tenger gyümölcsei, vörös húsok, tojás, zsíros sajt, vaj, majonéz, olíva, hidegen sajtolt növényi olajok.

Tiltott ételek: gabona, kenyér, gyümölcs, tészta, keményítőtartalmú zöldség, margarin, olajos magvak, tej, túró, joghurt, kávé, fekete tea és minden koffeintartalmú ital

atkinsdietarizstesztaburgonyatiltottmakkegeszseg

Az Atkins diéta többek között minimális rizs, tészta és burgonya fogyasztást javasol.

Napi 2-2,5 liter folyadék fogyasztása az optimális, mely szénsavmentes ásványvíz, gyümölcs-, zöld-, vagy gyógytea legyen, illetve a levesek is folyadéknak számítanak. Az Atkins diéta teljes mértékben az alkoholt sem utasítja el.

 

2. A folyamatos fogyás szakasza:

Hétről hétre 5 grammal növelhetjük a napi szénhidrátbevitelt, ezt zöldségek és bogyós gyümölcsök elfogyasztásával tegyük. Ez a szakasz addig tart, amíg kb. 3-5 kg leadandó súlyfeleslegünk marad. A szénhidrát bevitelét a következő ételek fogyasztásával lehet növelni (a sorrend is fontos!):

további zöldségek, túró, sajtok, olajos magvak, bogyós gyümölcsök, hüvelyesek, keményítő tartalmú zöldségek (krumpli, kukorica).

 

3. Az előkészítő megőrzés szakasza:

Hetente 10 grammal növelhetjük ebben a szakaszban a bevitt szénhidrát mennyiségét addig, amíg a súlyleadás megáll. Ez általában 4-6 hétig tart. Itt már péksüteményeket is fogyaszthatunk, de érdemes figyelni, hogy alacsony glikémiás indexű élelmiszereket válasszunk!

 

4. A tartós megőrzés szakasza:

A célunk, hogy a megváltozott étrendet egy életen át fenntartsuk. Annak érdekében, hogy megőrizzük a kívánt súlyt, napi 70-120 g szénhidrátbevitel megengedett egyéntől függően. Fontos, hogy ne növeljük a szénhidrát mennyiségét, mert hízásnak indulhatunk!

 

Fontos tudni!

  • Nem könnyű diéta, különösen az első pár nap nem az, amíg a szervezet átáll a szénhidrátalapú anyagcseréről a zsíralapú anyagcserére.
  • Az alacsony szénhidrátbevitel komoly mentális fáradtsághoz, tompasághoz vezethet. Ennek oka, hogy a szénhidrátok az agyműködésben igen fontos szerepet játszanak (ezért eszünk csokit és szőlőcukrot vizsga közben).
  • Zavart okoz az izomműködésben, a nők esetében csökkenhet a fogamzás, ráadásul az agy számára nincs biztosítva annak kizárólagos energiaforrása, a glükóz.
  • Az Atkins diéta szédüléssel és fejfájással is járhat, ez sok folyadékbevitellel enyhíthető!
  • A zsír lebontása során keletkezett ketontestek (pl. aceton) kellemetlen szájszagot is okozhatnak.
  • Ha a diéta befejezését követően tovább emeljük a szénhidrátbevitelt, újra beindulhat a hízás!

 

Számos fogyókúra alapja, hogy a fehérjemennyiséget emeljük, s párhuzamosan ezzel csökkentsük a szénhidrátokat.  Fogyás szempontjából ez látványos lehet, de fontos megjegyezni, hogy az Atkins diéta koleszterinben igen gazdag étrendje következtében jelentősen nő a magas vérnyomás, az agyvérzés és a szívinfarktus veszélye.

 

Amennyiben érdeklődsz az Atkins diéta iránt, feltétlenül olvasd el a “Dr. Atkins forradalmian új étrendje” című könyvet a diéta teljes megértéséhez.

Atkins diéta receptek: Aprosef.hu, NoSalty.huReceptElek.hu, Ízletes.hu.

 

—————————————————————

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK:

Az emberi test csodája I.
Mi az az antioxidáns?
Mi a baj a finomított cukorral?
A test feltérképezési eljárásai
Mikrohullámú sütő – Valóban káros az egészségre?
Diéták fajtái
A Candida diéta
Juharszirup diéta – Látványos fogyókúra vagy veszélyes sztárallűr?
Lúgosító diéta
Mediterrán diéta – Egészségesen finomat!
A Paleo-diétáról – Alapelvek egyszerűen
Az ételallergia
Elhízás? Pajzsmirigyprobléma is okozhatja!
Az izmokból eredő tenziós (feszítő) fejfájás
A cluster fejfájás
Omega-3, omega-6 zsírsavak – A szív barátai
Nagyanyáink receptjei megfázás ellen
10 meghökkentő tény az emberi testről!
Mit jelent a placebo hatás és mért működik?


 

Szólj hozzá!

hozzászólás

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.