Diéták fajtái


Mit nevezünk diétának?
Általánosak elterjedt, hogy ha meghalljuk a diéta szót, valamilyen koplalás jut eszünkbe. Vagy fogyókúrához kapcsolódó csökkentett kalóriájú, vagy egyéb betegség miatti zsírszegény étrend. Ezzel szemben a diéta célja a szervezet megváltozott állapotához igazodó étrend, tehát nem azonos a köztudatban lévő képpel.

A diéta a táplálkozási szokások tudatos átalakítása, általában egy bizonyos betegség gyógyítása, illetve megelőzése érdekében. Az új étrend többnyire hosszú távra szól, és az életmód alapvető részévé válik. A legtöbb diétának nem feltétlenül célja a testsúly csökkentése, elsődleges feladata az egészséges táplálkozás kialakítása.

 

Amennyiben betegség miatt kényszerülünk diétára, az étrendből feltétlenül ki kell hagyni bizonyos ételcsoportokat, mert ellenkező esetben rosszabbodhat állapotunk. Szakemberek segítségével ki kell alakítani az egyénhez igazított, megfelelő diétás táplálkozást.

Például magas vérnyomásban szenvedőknek nem ajánlott a füstölt hús vagy szalonna fogyasztása, de bátran ehetnek gabonaféléket. Fontos, hogy odafigyeljenk a nátriumbevitelre és a különböző élelmiszerek nátriumtartalmára, ezért számukra a szakemberek sószegény diétát javasolhatnak.

Az egyes emésztőrendszeri kórképek esetében is speciális diétára van szükség, például epe-problémák (pl. epekő) esetében zsír- és fűszerszegény étrendet javasolnak. Refluxbetegség esetében javasolt kerülni a zsíros ételeket, a csokoládét, a fűszeres ételeket, a kávét, az alkoholt, stb.

Lisztérzékenység, cukorbetegség, szív- és érrendszeri betegség, csontritkulás, vesebetegség és számos egyéb kór esetén a kezelés fontos részét képezi a diétás étrend. Az eredmény azonban jelentős mértékben a páciens közreműködésétől is függ. 

A diétákat többféleképpen csoportosíthatjuk.

 

  1. Tápanyagtartalom szerinti változat
  • Zsírszegény étrend
  • Zsírdús diéták
  • Na-szegény (sószegény) étrend
  • Szénhidrátgazdag étrend
    • rizsdiéta
    • Pritikin-diéta
    • Schrott-kúra
    • burgonya- és tojásdiéta
    • burgonyadiéta
  • Szénhidrát szegény étrend
  • Fehérjeszegény étrend
  • Fehérjegazdag étrend
    • Banting-diéta
    • Cooly-féle diéta
    • Hollywood-diéta
    • túródiéta
    • félcsirke-diéta
    • rotációs diéta
  • Energiaszegény étrend
  • Energiában gazdag étrend

 

 Speciális diéták
  • Különböző ásványi anyagokban szegény, illetve gazdag étrend
  • Juharszirup diéta
  • Gyümölcsdiéták
    • almakúra
    • ananászdiéta
    • szőlőkúra
    • diódiéta
  • Ivókúrák
    • sörkúra
    • bor- és kenyérkúra
    • tejkúra

 

Fontos kihangsúlyozni, hogy egyik diéta sem univerzális, nem mindenki reagál ugyanúgy. Van, aki az egyiktől fogy, van, akinél pedig egy másik módszer hoz látványosabb sikert. Miért? Mert különbözőek vagyunk nemcsak a külső jegyeinkben, hanem szervezetünk működésében is. Egyszerűen idegrendszeri, hormonális és anyagcsere-jellemzőink alapján más a tápanyagigényünk.

 

A legtöbb esetben a táplálkozás mellett több életviteli tényező módosítása is szükséges. A káros szenvedélyektől való tartózkodás, valamint a rendszeres mozgás sokat segíthetnek a gyógyulásban, illetve az egészség megőrzésében.


 

—————————————————————

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK:

—————————————————————

Az emberi test csodája I.
Mi az az antioxidáns?
Mi a baj a finomított cukorral?
A test feltérképezési eljárásai
Mikrohullámú sütő – Valóban káros az egészségre?
Atkins diéta, fogyókúra – Húst hússal?
A Candida diéta
Juharszirup diéta – Látványos fogyókúra vagy veszélyes sztárallűr?
Lúgosító diéta
Mediterrán diéta – Egészségesen finomat!
A Paleo-diétáról – Alapelvek egyszerűen
Az ételallergia
Elhízás? Pajzsmirigyprobléma is okozhatja!
Az izmokból eredő tenziós (feszítő) fejfájás
A cluster fejfájás
Omega-3, omega-6 zsírsavak – A szív barátai
Nagyanyáink receptjei megfázás ellen
10 meghökkentő tény az emberi testről!
Mit jelent a placebo hatás és mért működik?

Szólj hozzá!

hozzászólás

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.