Lúgosító diéta


Nagymamáink idejében még nem volt szó elsavasodásról és lúgosításról, ez a fogalom mindössze csak az utolsó száz évben került be az egészségtudatosság szótárába. Ennek oka a modern kori táplálkozási szokásokban keresendő. Fokozatosan megjelentek és elterjedtek az élelmiszerpiacon az állományjavítók, a tartósítószerek, az ízfokozók és az emulgeálószerek.

A fogyasztói igények és szokások változásához igazodott a kínálat, így megjelentek a félkész termékek, a gyorsan elkészíthető, előre csomagolt élelmiszerek és a konze rvek széles választéka a hosszabb eltarthatóság miatt. A vásárlók természetesen örültek a lehetőségnek, hogy sok időrabló tevékenységgel nem kell foglalkozni. De sajnos ezek a termékek olyan összetevőket tartalmaznak, melyeknek hatásait csak hosszú évek múlva érezhetjük egészségünkön.

A szervezet sav-bázis egyensúlya felborulhat és a szöveti pH savas vagy lúgos irányba tolódik. A szervezetünk alapvetően enyhén lúgos kémhatású, a vérünk pH értéke 7,35 és 7,45 között mozog. A savas pH az élettel összeegyeztethetetlen hosszú távon. A savas irányba történő eltolódás estén: acidózisról, lúgos irányba tolódásnál pedig alkalózisról beszélünk. A szervezet savasodása sokféle betegség kialakulásához vezethet, elsősorban a gyulladásokhoz, a visszatérő fertőzésekhez és degeneratív folyamatokhoz.

 

Az elsavasodás következményei

Tévhit, hogy a szervezetben lévő baktériumok és gombák jelenléte okoz bárkinél pH-érték problémákat. Minden egészséges szervezetben megtalálhatóak különféle mikroorganizmusok, melyek elengedhetetlenül szükségesek a szervezet egyensúlyához, hiszen hasznos feladatokat látnak el. Gondot csak akkor okozhatnak, ha a szervezet közege savasabbá válik, s ez okozza elszaporodásukat.  Ez akkor következhet be, ha rendszeresen olyan ételeket fogyasztunk, melyek savasodást okoznak.

 

Tünetek lehetnek: fáradékonyság, emésztési problémák, zsíros haj, zsíros, pattanásos bőr, túlsúly

 

A cellulitisz is egyfajta jele lehet a nem megfelelő táplálkozás miatti elsavasodásnak. A túl sok káros anyagot, mellyel a szervezet nem tud megbirkózni, testünk védekezésképpen zsírréteggel vonja be, s így raktározza el narancsbőr formájában.

 

A lúgosító diétáról

Lúgosító ételeket tartalmazó megfelelő étrenddel sikerülhet helyreállítani szervezetünk sav-bázis egyensúlyát. A diétát egy hétig kell tartani, súlyosabb esetben akár két hétig. Háromhavonta vagy félévente érdemes megismételni.

 

Mit kell kerülni a lúgosító diéta során?


Alapszabálya: ki kell iktatni étrendünkből a cukrot, a húst, a feldolgozott, félkész, konzerv- és tasakos ételeket, a fehér lisztből készült termékeket, a fehér rizst, és a tésztaféléket.

lugositodieta_cukor_makkegeszsegA cukor lebontása közben erjesztő hatású anyagok keletkeznek, s ez fokozza a baktériumok és gombák szaporodását. Ilyen hatással nem csak a finomított cukor, hanem a gyümölcscukor és a mesterséges édesítőszerek is rendelkeznek, de jóval kisebb mértékben. Így ha már cukrot fogyasztunk, lehetőleg minimális gyümölcscukor legyen vagy növényi édesítőszerek (pl. stevia) vagy egy kis méz. Tanácsos teljesen kiiktatni a húsféléket az étrendünkből erre az 1-2 hétre, és inkább halféléket fogyasztani.

A lúgosító diétát követően érdemes több sovány fehér húst fogyasztunk, s csak ritkán valamilyen vörös húst. A nyers, esetleg párolt zöldség a megfelelő köret hozzá. Rizzsel vagy burgonyával fogyasztva túl nagy megterhelés a szervezetnek, és azonnal  megindul a savképzés.

Savasító hatása van még az egyszerű szénhidrátoknak, a tejtermékeknek, a húsoknak, a telített zsíroknak, a tojásnak, és élesztőtartalma miatt a kenyérnek is.

Gyümölcsök esetében kerüljük az alábbiakat a diéta alatt, mert enyhén savasítanak: édes alma, szőlő, őszibarack, sárgabarack, kivi, körte, fekete áfonya, mangó, ananász, sárgadinnye, szeder, szilva, tőzegáfonya, szeder, szilva, nektarin, málna, datolya, narancs, ribizli, füge, narancs, eper, egres, cseresznye.

 

Mit ajánlott fogyasztani a diéta során?

lugositodieta_salata_makkegeszsegFogyasszunk minél több friss zöldséget és az ajánlott gyümölcsöket! Erősen lúgosító hatású a paradicsom, a brokkoli, a kelbimbó, az avokádó, a sárgarépa, a snidling, a csemegekukorica, az uborka, az édeskömény, savanyúságok, az alacsony cukortartalmú gyümölcsök, a burgonya, a káposztafélék, a borsófélék és a paprika.

Fogyasszunk sok citrusfélét, mint a citrom vagy a grépfrút, mert a bennük lévő természetes citromsav lebontása után erősen lúgosít. Érdemes a diéta kiegészítéseképpen minden reggel éhgyomorra meginni egy citrom facsart levét, hogy gyorsítsuk a folyamatot. Gyomorfekély esetén ezt mellőzzük!

Lehetőleg minden nap fogyasszunk csírákat, ezekből rengeteg tápanyaghoz és energiához juthatunk. Ajánlottak a hidegen sajtolt olajok, mint az olíva-, a tökmag-, a lenmagolaj.

Köretként ehetünk kölest, hajdinát, bulgurt, barna, illetve basmati rizst, valamint szigorúan élesztőmentes, teljes kiőrlésű termékeket.

 

Mit igyunk a lúgosító diéta során?

Tiszta, natúr vizet, esetleg citromosan. Gyógyteát alkalmanként ihatunk. Tilos a kávé fogyasztása, mert nagyon savasít. Kerüljük a szénsavas, rostos üdítőket is.

 

A lúgosító diéta eléggé megosztja a szakirodalmat. Létjogosultsága orvosi körökben megkérdőjelezhető. Az étrend lúgosító-savasító képességével manapság még keveset foglalkozik a táplálkozástudomány. Részben ebből adódik, hogy ezen elmélet egy része nem általánosan elfogadott a szakemberek körében. A helyes út talán itt is az aranyközépút. Mindent mértékkel fogyasszunk, hiszen az sem jó, ha túl sok, az sem, ha valami túl kevés. A túlzásba vitt lúgosítás (mint például a lúgosító vizek folyamatos ivása) felesleges. Ettől sokkal fontosabb a kiegyensúlyozott táplálkozás és a sportolás! Az egészséges étrend önmagában a savas és lúgos pH-értékek megfelelő egyensúlyát is magában rejti.

 

 

—————————————————————

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK:

—————————————————————

Az emberi test csodája I.
Mi az az antioxidáns?
Mi a baj a finomított cukorral?
Omega-3, omega-6 zsírsavak – A szív barátai
A test feltérképezési eljárásai
Mikrohullámú sütő – Valóban káros az egészségre?
Diéták fajtái
Atkins diéta, fogyókúra – Húst hússal?
A Candida diéta
Juharszirup diéta – Látványos fogyókúra vagy veszélyes sztárallűr?
Mediterrán diéta – Egészségesen finomat!
A Paleo-diétáról – Alapelvek egyszerűen
Az ételallergia
Elhízás? Pajzsmirigyprobléma is okozhatja!
A fejfájások típusai
Az izmokból eredő tenziós (feszítő) fejfájás
10 meghökkentő tény az emberi testről!
Mit jelent a placebo hatás és mért működik?

Szólj hozzá!

hozzászólás

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.