Mi a baj a finomított cukorral?


Testünk fő tápláléka a természetes szénhidrát, mégis a finomított fajtája számos betegség forrása lehet számunkra. Az egészséges működéshez nem mindegy, hogy a szénhidrátot milyen formában visszük be szervezetünkbe. A fehér cukor sajnos egy nagyon egészségtelen változat.

Főként azért ártalmas, mert a természetben előforduló növényekben lévő cukortartalom jóval alacsonyabb, mint a boltokban kapható csomagolt fehércukoré. Az ipari feldolgozás során megnő a cukortartalom, hiszen a cukorrépáé 18%, a finomított cukoré 95%.  Testünk nincs felkészülve ilyen töménységű cukor feldolgozására.

Üres kalóriák

A cukor nem tartalmaz se ásványi anyagokat, se vitaminokat, se fehérjét, csak tömény energia, vagyis kalória. Fogyasztása fáradékonyságot okoz. Ha gyümölcsöket eszünk, természetes cukortartalmuk sokáig stabilizálják testünk vércukorszintjét. Ezzel szemben a finomított cukor ingadozó vérnyomást okoz,  mert hirtelen növeli meg a vércukorszintet, s ez rövid ideig tart. A helyzet még rosszabb, ha azt is figyelembe vesszük, hogy az emésztéséhez szükséges vitaminokat von el a szervezetünkből. Ilyen például a B1 vitamin, melynek hiánya koncentrációs zavarokat, vagy idegességet okoz.

mi-a-baj-a-finomitott-cukorral_makkegeszseg

Cukorrépából előállított répacukorból vagy a cukornádból előállított nádcukorból több termék készül, például a kristálycukor, porcukor, kockacukor, illetve különböző édességek.

Cukor és inzulin

Az inzulin egy anyagcsere szabályzó hormon. Működésének célja, hogy az összes cukrot azonnal kivonja a vérből. A gyomorba érkező cukor hatására megugrik az inzulintermelés és az energiaszint, s az inzulin gyorsan kivonja a vérből az összes cukrot. De felhasználni ezt a nagy mennyiséget nem tudja hirtelen a test, így kénytelen lesz elraktározni zsírpárnák formájában. A fáradtságot, szédülést okozó leesett vércukorszint erős éhségérzetettel próbál újabb adag cukrot szerezni működéséhez.

Régen a gazdagok kiváltsága volt a cukorfogyasztás, a szegények nem jutottak hozzá. Ma már túlságosan is elterjedt, nagyon sok termék tartalmazza. Tanulmányok szerint egy ma élő átlagember 1 hét alatt fogyaszt el annyi cukrot, mint egy 200 évvel ezelőtt élő ember 1 év alatt!

 

mi-a-baj-a-finomitott-cukorral-makkegeszseg

A WHO javaslata szerint 25 g, azaz körülbelül 6 teáskanál cukrot javasolt fogyasztani naponta.

Fogas kérdés

A cukor egyrészt közvetlenül rontja a fogakat azzal, hogy fogyasztásukkal kiváló energiát biztosít a szájban lévő fogszuvasodást okozó káros baktériumoknak. Másrészt közvetve is rontja a fogakat, mivel bekerülvén a szervezetbe erjedni kezd, s ennek révén savas anyagok képződnek, és a savakat a szervezet kalciumkivonással próbálja közömbösíteni. A cukor hatására fellépő kalciumhiány csontritkulást és fogromlást okoz.

 

 

Megnagyobbodó, zsírosodó máj – alkoholfogyasztás nélkül?

Szervezetünk nem képes feldolgozni a napjainkban bevitt, tömény cukormennyiséget, s a nem teljes emésztés eredményeképpen a fölös cukor megerjed. Az erjedés egy kémiai folyamat, baktériumok vagy élesztőgombák felhasználásával tulajdonképpen alkohollá bomlik le szervezetünkben. Az alkohol sejtméreg, főként a májat és az idegsejteket károsítja.  A máj bizonyos mennyiségig képes az alkohol átalakítására, de sajnos az összeset általában nem tudja közömbösíteni. A túlzott munka megnagyobbodásra készteti a májat. Ezért van az, hogy sok embernek, akik nem isznak alkoholt, problémák lehetnek a májukkal, ha túl sok édességet fogyasztanak.

 

Gyomor- és bélproblémák

Fokozza a gyomorsav termelését, s ezzel elősegítheti gyomorfekély kialakulását. A bélrendszerben – ugyanúgy, mint a szájüregben-, kedvező feltételeket biztosít káros baktériumok elszaporodásának, melyek különböző folyamatok elindításával gyomor-, bélhurutot, vagy gyulladást is okozhatnak a vékony-, ill. vastagbélben. Ma már bizonyított tény, hogy a vastagbélrák, az emlőrák, a leukémia és a hasnyálmirigyrák erősen összefügg a cukorfogyasztással.

 

Fontos! Az emésztőrendszeri problémák jelentős része, mintegy fele megszüntethető, ha elhagyjuk étrendünkből a finomított szénhidrátok fogyasztását!

 

mi-a-baj-a-finomitott-cukorral_makkegeszseg1

Megfigyelhető, hogy sok terméken a cukortartalom nincs pontosan jelölve , mert egyelőre nem kötelező.

Testmozgással a cukorfogyasztás ellen

Az aktív testmozgás nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a szervezet a felesleges cukrot elégesse és energiát nyerjen belőle. Elengedhetetlen, hogy az egészséges táplálkozás mellett a re  ndszeres testmozgás is mindennapi életünk része legyen!

 

Ipari helyett természetes cukrot a szervezetnek!

A finomított cukor a modern táplálkozás egyik legkárosabb eleme. Sajnos rendkívül rossz hatással van az anyagcserére és többféle betegség kiváltó oka lehet. Az egészséges táplálkozás szempontjából célszerű lecsökkenteni az elfogyasztott mennyiséget, amennyire csak tudjuk, vagy a legjobb lenne kiiktatni az étrendünkből.  Érdemes helyette természetes édesítőszereket használni, mint például a méz, a szárított gyümölcsök, vagy a stevia.

 

—————————————————————

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK:

Az emberi test csodája I.
Mi az az antioxidáns?
Omega-3, omega-6 zsírsavak – A szív barátai
A test feltérképezési eljárásai
Mikrohullámú sütő – Valóban káros az egészségre?
Diéták fajtái
Atkins diéta, fogyókúra – Húst hússal?
A Candida diéta
Juharszirup diéta – Látványos fogyókúra vagy veszélyes sztárallűr?
Lúgosító diéta
Mediterrán diéta – Egészségesen finomat!
A Paleo-diétáról – Alapelvek egyszerűen
Az ételallergia
Elhízás? Pajzsmirigyprobléma is okozhatja!
A fejfájások típusai
Az izmokból eredő tenziós (feszítő) fejfájás
10 meghökkentő tény az emberi testről!
Mit jelent a placebo hatás és mért működik?

 

Szólj hozzá!

hozzászólás

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.